Przegląd tematu
Autor Wiadomość
Kedar
PostWysłany: Czw 21:35, 29 Lis 2007    Temat postu: Ogólnie o Veto! - tytułem wstępu

Mając nadzieję że do naszej Mszańskiej Grupy Kreatywnej przyłączy się więcej szlachciców, pozwolę sobie przedstawić pokrótce strukturę i ogólne zasady gry w Veto! Ważne aby zerknąć sobie do instrukcji. Znajduje się ona pod adresem: http://www.wydawnictwoimperium.pl/files/veto2/page.php4?name=pobierz&pop=ve_pobierz

Veto! to Szlachecka Gra Karciana. Jest ona oparta zarówno na literaturze (Trylogia Sienkiewicza oraz książki Jacka Komudy) jak i historii, a tło fabularne, oparte na tych dwóch filarach wygląda mniej więcej tak:

W 1648 roku umiera król Rzeczpospolitej Obojga Narodów Władysław IV Waza. Zgodnie ze starym obyczajem szlachta, zarówno magnaci jak i pospolite "szaraki" zjeżdżają do Warszawy na elekcje (czyli wybór nowego króla). Do walki o tron stają cztery stronnictwa, z których każde ma swojego kandydata na króla czyli elekta. Mimo wspólnego celu bardzo różnią się one między sobą)

Wiśniowieccy to bardzo klimatyczna frakcja pod przewodnictwem ruskiego księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. W ich szeregach znajdują się pierwsze szable Rzplitej, a najlepsi spośród nich to: Michał Wołodyjowski, zwany małym rycerzem, Longinus Podbipięta - rycerz o nadludzkiej sile, oraz Jan Skrzetuski - dowódca husrii księcia Jeremiego. Ich sława siega daleko, a walczą zawsze honorowo. Wspomagani są przez Jana Zagłobę, który jest mistrzem w gawędzie, a przy tym cwanym lisem który często udaremnia spiski nieprzyjaciela.

Awanturnicy to zbieranina wszelkiej maści rozbójników, banitów, skazańców, warchołów i pijanic, którzy cenią prawo szabli jeszcze wyżej niż Wiśniowieccy. Na ich czele stoi Jerzy Sebastian Lubomirski, marszałek koronny ale wielki zawadiaka. Najbardziej znaczącymi postaciami są tu: Samuel Łaszcz - warchoł, ale świetny żołnierz oraz Stanisław Stadnicki, zwany Diabłem Łańcuckim ze względu na liczne okrucieństwa jakich się dopuszczał. Prócz tego awanturniczą kompanię wspierają Kozacy ze świetnym szermierzem Jurko Bohunem.

W walkę o koronę po zmarłym Władysławie IV włącza się także jego brat, Jan Kazimierz Waza. Przewodzi on stronnictwu Dworskich. W skład tej frakcji wchodzą najwięksi i najbogatsi magnaci Rzeczpospolitej, którzy świadomi swych małych zdolności bojowych, postanawiają wykorzystać w walce o koronę swoje liczne wpływy oraz bogactwo. Dzięki temu próbują omotać przeciwników siecią intryg, która może być trudna do rozdarcia. Pierwsze skrzypce grają w tej frakcji Maria Ludwika Gonzaga - małżonka Jana Kazimierza, Jerzy Ossoliński - kanclerz koronny, oraz bracia Opalińscy - bogaci posesjonaci ziemscy

Ostatnią frakcją, starającą się o koronę jest litewska rodzina Radziwiłłów. Oni, podobnie jak Dworscy stronią od walki. Są jednak mistrzami nieczystych zagrań, a swoją potęgę budują na podcinaniu skrzydeł przeciwnikowi. Ich zdolności oratorskie zjednują im szybkie poparcie elekcyjnej szlachty, są więc królami agitacji. Przewodzą im bracia Radziwiłłowie: Janusz - hetman i magnat litewski oraz jego brat Bogusław - namiestnik elektora pruskiego. Wsparcie ich działaniom zapewnia oddany Andrzej Kmicic, jeden z najlepszych szermierzy Rzeczpospolitej wraz ze swoją kompanią

A teraz troszkę więcej o zasadach samej gry. W Veto! mamy następujące rodzaje kart:

Karta frakcji - przedstawia, jakie stronnictwo reprezentujesz. Nie można jej w żaden sposób odrzucić

Karta strategii - dołączasz ją do karty frakcji. Zazwyczaj zapewnia jakieś udogodnienie i alternatywne warunki zwycięstwa. Obecnie mamy 4 karty strategii: Rozniesiemy na szabelkach, Dobre Rady Pana Ojca, Przed złotem wszystkie drzwi otworem, Rzeczpospolita pludracka (niedługo omówię je szerzej). Karty strategii nie można odrzucić, można mieć też tylko jedną w danej grze.

Karty postaci - przedstawiają szlachciców gotowych walczyć o koronę dla twojego stronnictwa. Każda postać posiada 3 cechy: szabla (używana do pojedynkowania się), kreski (ilość kresek jakie dobierasz wystawiając postać) oraz lafa (koszt wystawienia postaci). Więcej o rodzajach postaci i słowach kluczowych w instrukcji

Karty posesji - zazwyczaj budynki, przynoszące dochód twojej frakcji

Karty moderunku - broń lub "inne sprzęty"

Karty sztychów - zwiększają szablę twoich postaci w pojedynku

Karty efektu - efekty zagrywane w celu ułatwienia sobie rozgrywki lub utrudnienia jej przeciwnikowi

Przy użyciu tych wszystkich rodzajów kart trzeba osiągnąć jeden z następujących celów aby wygrać grę:

- zabić elekta przeciwnika
- zdobyć wszystkie kreski (jest ich 21)
- wygrać poprzez "wolną elekcję" (o niej więcej w instrukcji)

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.